Cykelordbogen

A

  • A headset: en betegnelse for styrfittings til forgafler uden gevind. Denne type er brugt på hovedparten af nutidens cykler.
  • Autoventil: en ventiltype som er magen til ventiler på biler.
  • Avid: fabrikat af bremser som hører under SRAM

B

  • Bagskifter: gør det muligt at skifte gear og sidder monteret på cyklens geardrop. Bagskifteren kan enten være med kort, medium eller lang arm. Det afgørende for, hvad man skal vælge, er gearingen som cyklen er monteret med. Se gearing for flere detaljer!
  • Boss: den engelske term for bremsestuds.
  • Bremser: Der findes Bremser til racercykler, cantilever bremser, V-bremser, skivebremser og bremser til cykelcross. Der findes også andre specielle typer for bremser som jeg ikke vil omtale yderligere
  • Bremse booster: et bueformet stykke metal som monteres på bremsestudserne, inden bremserne monteres. Kan bruges både til V-bremser og cantilevere bremser. Bremse boosteren medvirker at rammen stives af omkring bremserne.
  • Bremseklodser (alm. bremser): er som oftest lavet af gummi og kan fås med integreret bolt eller som en stykkeer gummi, der glides ind en skinne på den tilhørense bremsesko.
  • Bremseklodser (skivebremser): Der findes både organiske og sintered bremseklodser, hvor sintered er lavet af et hårdere materiale og de holder derfor længere. Omvendt kan der argumenteres for, at organiske bremseklodser giver bedre modulation fordi de er lidt blødere i materialet
  • Bremsesko: den del af bremsen, der er lavet af gummi. Bremseskoen passer ind i bremseskinnen.
  • Bremsestudser: studser som er svejset på rammen beregnet til montering af V-bremser, cantilever bremser eller racer bremser.

C

  • Carbon: et af de efterhånden mest populære materialer til cykler.
  • Chainsuck: når kæden ikke slipper det forreste tandhjul i tide og derved trækkes med rundt. Kæden kan i værste fald sætte sig fast mellem tandhjul og kædestræber. Chainsuck kan både ske når kæden er bøjet eller når kæden eller meget beskidt og evt. fuld af mudder.
  • Clipless pedal: den pedaltype, som kræver brug af klamper og cykelsko. Alternativet er platform pedaler, pedaler med tåklips eller pedaler med stropper.
  • Cyclist’s palsy: den engelske betegnelse for den tilstand, der opstår når en af håndens nerver klemmes mellem styret og den underliggende knogle. Det beskrives af de fleste, som følelsen af at hånden “sover”.

D

  • Degreaser: et effektivt middel til affetning af kæde og kassette. Det kan også anvendes sammen med en kæderenser eller på en klud.
  • Dæk: der findes et utal af typer og mærker, mere følger….

E

  • Elcykel: en type af cykel med en lille elmotor og et batteri, så man både kan cykle normalt eller blot lade motoren klare arbejdet.

F

  • Faceplant: lidt populær term for at styrte og lande på hovedet.
  • Fixie: En populær betegnelse for en singlespeed cykel, altså en cykel med kun et gear hvor der ikke er noget friløb-
  • Flaskeholder: findes både i metal, kulfiber og plastic. Den vigtigste funktion er at flasken holdes godt fast. Mærket Tune laver en flaskeholder som kun passer til Tune flasker.
  • Forgaffel: En forgaffel kan være produceret i både karbon, aluminium eller titanium. Til racercykler er det mest almindelige/populære at bruge karbon pga. materialets vægt og mulighed for at absorbere små rystelser fra vejen.
  • Fjedergaffel: De fleste mountainbikes er monteret med fjedergafler og i Danmark er det mest almindeligt med luftgafler. Gafler med fjeder indmad er oftest set på cykler til downhill eller freeride.
  • Forskifter: denne skifter gear på de store klinger på kranksættet. En forskifter kan både være top pull eller down pull. På en top pull forskifter trækker kablet fra oven. Og en down pull forskifter trækker den fra neden. Det kan desuden være top swing eller down swing.
  • Frempind: Den komponent der forbinder styr og forgaffel.
  • Friløb:
  • FSA: producent af cykelkomponenter, FSA står for “Full Speed Ahead”

G

  • Geardrop: en del på cykel som sidder der, hvor saddelstræberen og gearstræberen mødes. Et geardrop kan både være udskifteligt og integreret i rammen. De fleste nye cykler bliver fremstillet med et udskifteligt geardrop.
    TIP – sørg for at have et ekstra geardrop liggende, således kan det hurtigt skiftes, hvis det skulle blive bøjet. Hav desuden altid et ekstra geardrop med på cykelferien (Se pakkeliste)
  • Gearstræber: den del af rammen som går mellem krankbox og baghjul.

H

  • Hometrainer:På dansk, “Hjemmetræner” – en slagt holder, som cyklens baghjul spændes op i hvor en rulle skaber modstand på hjulet. Hjemmetræneren er et godt alternativ til cyklen når man kun har mulighed for at træne indendørs.
  • Hurtigspænde: denne del på cyklen sørger for at holde hjulene fast på rammen. De fås i mange forskellige afskygninger og til mountainbike laves der 15mm og 20 mm hurtigspænder for gøre forgaflen mere stiv. Den engelske betegnelse er Quick Release ofte forkortet QR

I

  • Isopropylalkohol: bruges til at rense rotoren på skivebremser fri for snavs og skidt.
  • Integrede styrfittings: er integrerede i selve rammen på cyklen. Denne standard bruges mere og mere. Det er muligt at opgradere til en bedre kvalitet af styrfittings og bla. FSA og Chris King laver denne type styrfittings. De integrede styrfittings som følger med fra fabrikken er ofte ikke i en særlig god kvalitet.

J

K

  • Kapacitet: Kapacitet er en betegnelse som bruges i forbindelse med bagskiftere og angiver hvor stor kapacitet en bagskifter har i forhold til hvad gearing en cykel er monteret med. Det er lettest at lave et regne eksempel: Kapaciteten på en mtb med klingerne 44,32,22 foran er således største klinge minus mindste klinge (44-22 = 22) og for en kassette bagpå med 32-11 gearing, er det således (32-11 = 21). Den samlede kapacitet er derfor de to kapaciteter langt sammen, altså (22+21 = 43) og hvis der f.eks er angivet en kapacitet for bagskifteren på 45 t (t for “tænder”) så passer bagskifteren til den ovennævnte gearing.
  • Karbon: (“se carbon”).
  • Kabel: tvundne tråde af wire som oftest er lavet at stål. Visse kabler er coatede med et materiale for at nedsætte friktion med yderkablet.
  • Kassette: De små tandhjul, som er monteret på baghjulets “kassette body” – de fleste nyere kassetter er med 9 eller 10 tandhjul.
  • Kassettepisk: Det værktøj man bruger til at afmontere kassetten med, værktøjet er et håndtag med et stykke kæde monteret og ligner, med lidt fantasi, en “pisk”
  • Keramiske lejer: består enten af keramiske kugler og en almindelig lejeskål eller lejet kan være både med keramiske lejer samt lejeskål. Keramiske lejer kan fås både til krankbox, pulley hjul, nav osv. Der bruges en speciel fedt til keramiske lejer, se mere her
  • Krankbox: denne del på cyklen gør at kranksættet kan dreje rundt. Krankboxen kan være af forskellige typer som 4-kant aksel, octalink, isis og udvendige lejer. Det mest brugte er efterhånden udvendige lejer.
  • Kranksæt: består af 2 krankarme, klinger og klingebolte – krankboxen kan i visse tilfælde også være en del af kranksættet.
  • Kugleleje: består af en samling kugler som oftest er af stål, disse er samlet i en lejeskål og kører i kuglelejefedt. Kuglelejer kan både være med løse kugler, kuglerne kan således tages ud, eller det kan være et industrileje som er helt lukket og ikke kan skilles ad.
  • Kæde: består af metal led, der hænger sammen med såkaldte pins. Kæden vælges efter hvor mange gear cyklen har. En 9 speed kæde er således bredere end en 10 speed kæde. Der findes 2 forskellige måder at samle en kæde på. Det ene system er det konventionelle, hvor kæden samles med en kædesprænger. Det andet system er især SRAM kendt for og her bruges et såkaldt powerlink, som gør at kædesprænger ikke er nødvendigt. TIP – sørg for altid at have et ekstra powerlink med når du er ude at cykle i tilfælde af at kæden sprænger – den kan samles hurtigt igen med et powerlink.
  • Kædestræber: den del af cykelrammen som løber fra baghjul til krankbox. (Se også “saddelstræber”).

L

  • Latex: bruges til slanger for at gøre dem tyndere og lettere. Selve latex materialet er mere elastisk end butyl og det medvirker bla. at man ikke så nemt får punkteringer med latex slanger. Latex holder ikke så godt på luften og derfor skal slangerne pumpes ret ofte.
  • Leje: (se “kugleleje”)
  • Lukkede ringe: er betegnelsen for slangeløse dæk til landevej. Lukkede ringe limes på med en speciel type lim til formålet. Det hedder en lukket ring fordi dækket ganske simpelt er helt lukket. Der findes en slange inde i dækket som enten er lavet af butyl eller latex. Lukkede ringe med latexslange er som oftest de letteste

M

N

  • Nav: Den midterste del af hjulet, hvorpå egerne sidder monteret.
  • No Boss: Engelsk term for, ingen bremsestudser. Betegnelsen ses bla. ved forgafler som benævnes “No boss” og er derfor kun beregnet til skivebremser.

O

  • Organiske bremseklodser (se “Bremseklods (skivebremser))

P

  • Post Mount: er en betegnelse som bruges indenfor mountainbike og det referer til beslaget til skivebremsen. Det kan enten være Post Mount (PM) eller International Standard (IS). De fleste nyere cykler bliver lavet til Post Mount. Der findes beslag, som konverterer IS til PM og modsat.
  • Powerlink: er et samleled til kæder, der kan deles i to og derved kan kæden samles og skilles ad uden brug af kædesprænger. Powelink er standard på alle SRAM kæder.
  • Presta ventil: Ventiltypen som også populræt kaldes “Racerventil” – der sidder yderst monteret en lille slags møtrik, som gør at luften ikke slipper ud.
  • Pulley hjul: de små tandhjul som sidder monteret på bagskifterens arm. Pulleyhjulene er med til at styre kæden og det nederste pulleyhjul bliver slidt hurtigere end det øverste.
  • Pulsur: dette bruges til at måle puls og visse modeller har integreret cykelcomputer. Det er også muligt at få en GPS med integreret pulsur, så man har alle funktioner samlet.

Q

  • Q faktor: Refererer til afstanden mellem pedalerne og man kan således få em mindre Q faktor ved at bruge pedaler med kortere aksler eller bruge en krankbox med en kortere aksel. Mountainbike kranksæt er som oftest bredere en kranktsæt til landevej og det giver dermed en høj q faktor.
  • Quick Release: (se “Hurtigspænder”).

S

  • Saddel:
  • Saddelstræber: den del af cykelrammen som løber fra baghjul til saddelrør.
  • Snakebite: det hedder et ”snakebite” fordi der efterlades et mærke i slangen som kan minde om et slangebid. Problemet med slangebid opstår, hvis man kører med for lavt dæktryk og eksempelvis rammer mod en kantsten. Slangen klemmes herved hårdt mellem fælg og kantsten og der kommer et slangebid i slangen. Man er ikke i tvivl, da luftet er ude af slangen ekstremt hurtigt. Problemer kan undgås ved at køre med slangeløse tæk – se tubeless!
  • Sintered:(se “Bremseklodser (skivebremser)

T

  • Torx: er betegnelsen for et alternativ til det sekskantede umbracho værktøj og de tilsvarende bolte. Torx er stjerneformede og bruges som oftest til påspænding på skivebremsens rotor.
  • Tubeless: betyder slangeløs og betegnelsen for slangeløse dæk. Denne type dæk tillader at man kører med lavere dæktryk og samtidig undgår ”snakebites”. Det kan være en fordel at bruge et tubeless kit, hvor der medfører flydende latex som hældes i dækket. Latexens funktion er at dække eventuelle huller eller punkteringer.

Turbo Trainer: (se “Hometrainer”)

U

  • Unbrakonøgle: en sekskantet nøgle som passer til det sekskantede hul i en tilsvarende sekskantet bolt. Den mest brugte størrelse til cykler er unbrachonøgle nr. 5 – læs mere om unbrachonøgler her
  • Ur: (“se pulsur”).

Y

  • Yderkabel: den yderste del at kablet, hvori underkablet løber. Yderkabel til gear består af en inderste del af plastic hvori selve inderkablet løber, en midterste det af stårwirer som løber i kablets længderetning og en yderste af plastic. Yderkabel til bremser en midterste del bestående af en metalspiral som løber igennem hele kablet.