Det er faktisk forholdvis nemt at skifte sit drejegreb, selvom jeg tror at mange nærmest er lidt bange for indvendige gear. Du får nedenfor den nødvendige vejledning og vi kommer også omkring indstilling af selve gearet og lidt hurtig vedligeholdelse…
Køb af nyt drejegreb
Det kan ikke lade sig gøre at skifte kabel i et drejegreb og man skal derfor købe et helt nyt drejegreb, hvis det gamle er gået i stykker. Fordelen er at en nyt drejegreb ikke er særlig dyrt og du skal blot huske at måle længden på kablet fra det gamle drejegreb, da kabellængden varierer fra cykel til cykel.
Værktøj:
- Lille flad skruetrækker
- Hårlak
- Umbrachonøgle str. 3
- Olie, universal
Du skal naturligvis også have et nyt SRAM drejegreb som du kan montere.
Allerførst sætter du cyklen i det laveste gear og dernæst løsnes det gamle drejegreb og det skubbes ind mod midten af styret, så du kan komme til at løsne håndtaget.
Pres den flade skruetrækker ind under gummihåndtaget, derved kan du komme til at sprøjte hårlak ind mellem håndtag og styr. Masser håndtaget, da hårlakken herved fordeles mellem håndtag og styr. Det kan godt være nødvendigt at sprøjte med hårlak et par gange, hvis håndtaget sidder meget godt fast.
Nu fjernes drejegrebet fra styret og fordi grebet er i det laveste gear så er kablet løst og du kan trække kablet ud af holderen på drejegrebet. Det giver dig nemlig mulighed for at få kablet igennem cyklens kabelholdere…
I den anden ende af kablet til drejegrebet sidder den del har kontakt til gearet. Denne afmonteres med en lille fingerskrue som løsnes og du kan nu trækket skiftedelen ud mod dig selv.
Vedligeholdelse
Der sidder en lang pal som går ind i bagnavet og denne pal påvirker gearene. Det er derfor vigtigt at palen kan bevæge sig forholdsvis gnidningsfrit, så tag palen ud, smør den med olie og monter den igen. Jeg anbefaler at gøre dette engang imellem for at sikre et godt gearskift.
Montering
Herefter monteres det nye drejegreb på samme måde som vist ovenfor.
Justering af gear
Du skal sørge for at cyklen er i 4. gear. På gearskifteren ved bagnavnet ses der en rød del med en rille og denne rille skal passe til det tilsvarende hak som ses i plastikken (illusteres med umbrachonøglen på billedet). På skifteren sidder der en justeringsskrue ved kablet, som du skal dreje på indtil den røde rille rammer hakket i plastikken på gearskifteren. Jeg har også lavet en specifik guide om justering af indvendige gear