Montering af krankboks med udvendige lejer

Denne cykelreparation kræver lidt specialværktøj, men så er det faktisk til at overkomme. Det kan være en fordel, at tage sin krankboks ud engang imellem og give den fedt. Så kan man også undersøge om lejerne kører ordentligt.

Det anbefales af gøre cyklen ren først, dermed er det altid nemmere af udføre reparationer.

Værktøj:

sæt med værktøj til skift af krankboks

I guiden vises både hvordan man bruger en kranknøgle (som følger med til visse kranksæt) og hvordan man bruger en momentnøgle, som er det mest optimale.

Løsn skiftevis boltene på kranksættet med umbrachonøglen.

Boltene på kranksættet løsnes

Spændbolten skrues ud med specialværktøjet. Dette værktøj bruges specielt til shimano kranksæt.

Spændbolten skrues ud

Spændbolten er nu fjernet, og krankarmen kan tages af.

Spændbolten er fjernet

Krankarmen er fjernet, og kæden er taget af tandhjulene…

Krankarmen er fjernet

Slå forsigtigt på akslen indtil krankarmen kommer af.

Modsatte krankarm slås ud

Kranksættet er helt afmonteret, og kranknøglen findes frem…

Kranksættet er afmonteret

Krankboksen afmonteres med kranknøglen. En huskeregel er, at krankboksen skal drejes samme vej rundt, som hjulene på cyklen kører rundt. Eller lejet på højre side skal drejes med uret, og lejet på venstre side skal drejes mod uret.

Krankboxen afmonteres

Krankboksen er helt afmonteret, den gamle box kan enten sættes i igen efter grundig rengøring og smøring med fedt.

Krankbox helt afmonteret

Rens gevindet på rammen med en ren klud. Undersøg også om der ligger vand i rammen og tør rigtig god efter. Lad evt. rammen stå og dampe af nogle timer eller til dagen efter.

Gevindet renses

Mountainbike og spacers:

Der følger altid spacers med til en krankboks med udvendige lejer, når det er til en mountainbike, da kranken enten er 68 mm. bred  eller 73 mm. bred. Som det ses nedenfor, er kranken på denne cykel 68 mm. bred og kræver derfor 2 spacers i “drive side”, altså den side hvor klingerne sidder.

Måling af bredde på kranken

Krankens gevind smøres med en vandafvisende fedt. Vær gerne lidt rundhåndet med fedt, derved undgåes, at krankboxen kommer til at knirke, når den er monteret.

Gevindet får fedt

Som nævnt ovenfor, så er bredden på denne krank 68 mm., hvorfor der sættes 2 spacers på lejet som monteres på “Køre siden” og 1 spacer på lejes som monteres på modsatte side. Ved en krankbredde på 73 mm. monteres der 1 spacer på “Køre siden” og ingen på modsatte side.

 

Krankbox klar til montering

Det er optimalt at montere krankboksen med en momentnøgle, dermed spænder man med det antal Nm., som producenten anfører. Shimano anbefaler, at man spænder med 35-50 Nm. på et XT kranksæt, som ses i denne guide, og det samme ved et Dura Ace kranksæt.

Montering med momentnøgle

Det er naturligvis også muligt at montere krankboksen med en almindelig kranknøgle. Denne nøgle følger med til visse kranksæt. Lejet på højre side skal drejes rundt modsat uret, og lejet på venstre side skal drejes rundt med uret.

Montering af krankbøx med kranknøgle

Akslen på kranksættet smøres med fedt, dermed er der mindre risiko for, at der slipper vand ind i kranken.

Smøring af akslen på kranksættet

Kranksættet monteres på cyklen og akslen smøres på rillerne.

Akslens yderside smøres

Akslens indre gevind smøres med fedt.

Akslens gevind smøres

Læg mærke til at plastic spaceren er på plads i pedalarmen. Spaceren gør, at man ikke kan klemme pedalarmen for meget sammen.

Spacer i pedalarmen

Smør kranksættets 2 bolte, så de er nemmere at løsne igen.

Smøring af bolte

Monter spændskruen i kranksættet og spænd kranksættet sammen. Skruen skal spændes med 0,7-1,5 Nm., det er ganske lidt.

Montering af spændeskrue

Spænd boltene på kranksættet skiftevis. Boltene skal spændes med 12-15 Nm.

Boltene på kranksættet spændes

Relevante guides: