Denne cykelreparation kræver lidt specialværktøj, men så er det faktisk til at overkomme. Det kan være en fordel, at tage sin krankboks ud engang imellem og give den fedt. Så kan man også undersøge om lejerne kører ordentligt.
Det anbefales af gøre cyklen ren først, dermed er det altid nemmere af udføre reparationer.Værktøj:
- Umbrachonøgle nr. 5
- Kranknøgle
- Specialværktøj til spændbolt (shimano)
- Gummihammer
- Fedt, vandafvisende
- Momentnøgle
- Krankbox socket
- Skydelære
I guiden vises både hvordan man bruger en kranknøgle (som følger med til visse kranksæt) og hvordan man bruger en momentnøgle, som er det mest optimale.
Løsn skiftevis boltene på kranksættet med umbrachonøglen.
Spændbolten skrues ud med specialværktøjet. Dette værktøj bruges specielt til shimano kranksæt.
Spændbolten er nu fjernet, og krankarmen kan tages af.
Krankarmen er fjernet, og kæden er taget af tandhjulene…
Slå forsigtigt på akslen indtil krankarmen kommer af.
Kranksættet er helt afmonteret, og kranknøglen findes frem…
Der følger altid spacers med til en krankboks med udvendige lejer, når det er til en mountainbike, da kranken enten er 68 mm. bred eller 73 mm. bred. Som det ses nedenfor, er kranken på denne cykel 68 mm. bred og kræver derfor 2 spacers i “drive side”, altså den side hvor klingerne sidder.
Som nævnt ovenfor, så er bredden på denne krank 68 mm., hvorfor der sættes 2 spacers på lejet som monteres på “Køre siden” og 1 spacer på lejes som monteres på modsatte side. Ved en krankbredde på 73 mm. monteres der 1 spacer på “Køre siden” og ingen på modsatte side.
Det er optimalt at montere krankboksen med en momentnøgle, dermed spænder man med det antal Nm., som producenten anfører. Shimano anbefaler, at man spænder med 35-50 Nm. på et XT kranksæt, som ses i denne guide, og det samme ved et Dura Ace kranksæt.
Det er naturligvis også muligt at montere krankboksen med en almindelig kranknøgle. Denne nøgle følger med til visse kranksæt. Lejet på højre side skal drejes rundt modsat uret, og lejet på venstre side skal drejes rundt med uret.
Akslen på kranksættet smøres med fedt, dermed er der mindre risiko for, at der slipper vand ind i kranken.
Kranksættet monteres på cyklen og akslen smøres på rillerne.
Akslens indre gevind smøres med fedt.
Læg mærke til at plastic spaceren er på plads i pedalarmen. Spaceren gør, at man ikke kan klemme pedalarmen for meget sammen.
Smør kranksættets 2 bolte, så de er nemmere at løsne igen.
Monter spændskruen i kranksættet og spænd kranksættet sammen. Skruen skal spændes med 0,7-1,5 Nm., det er ganske lidt.
Relevante guides: