Køb af ny mountainbike

Jeg kunne godt tænke mig at give dig lidt vejledning inden du køber en ny mountainbike. Der er forskellige ting man skal være opmærksom på og jeg synes det er vigtigt at du får den helt rigtige cykel fra start.


Læs først guiden hvorfor vælge en 29er mountainbike for at lære lidt mere om forskellen mellem 26 og 29 tommer hjul

Nogle af de mest populære mærker i Danmark er: Giant, Cube, Scott, Specialized, Canyon og Trek.

Specialized Hardrock 29er
 Specialized Hardrock 29er

 

Giant Talon 29er
 Giant Talon 29er

 

trek 1
Trek Cobia 29er

Jeg vil anbefale, at starte med en cykel til ca. 6-8.000 kr. fordi det er vigtigt at cyklen er af en rimelig kvalitet, så får du får en god oplevelse i skoven.

Den flotteste bagskifter…

Mange fabrikanter, ja stort se alle sætter notorisk en ekstra god bagskifter på cyklen, fordi mange tager dette for et udtryk for at hele cyklen er af god kvalitet. Det er altså ofte brugt, at kigge på cyklens bagskifter og derefter vurdere om cyklen er god eller dårlig. Dette er et fint salgstrick, men du skal være opmærksom på, at der godt kan sidde en god bagskifter på en dårlig cykel.

Cykelstørrelse

Du kan bruge denne guide som vejledning til at finde den rigtige cykelstørrelse – Jeg vil anbetale, at du låner en cykel af en kammerat, som har nogenlunde samme højde som dig selv, så har du noget at forholde dig til. Flere og flere forhandlere har også cykler som du gratis kan teste.

Ramme

Er cyklen du kigger på i 6-8000 kr. klassen, så er det lidt svært at forlange at rammen også er rigtig god og let. Mange af de cykler som ligger i denne prisklasse er aluminium-rammer og kvaliteten ligger meget tæt op ad hinanden. Det er kort sagt ikke rammen der lægges vægt på og det primære er, at du finder den rigtige størrelse ramme, som passer lige netop dig.

Forgaffel

En god forgaffel er med til at give en god oplevelse på cyklen. Jeg synes det er værd at give forgaflen lidt fokus, da dette også er en af de dyreste ting på cyklen at opgradere. Det kan altså godt betale sig i længden, at betale lidt ekstra for en cykel med en god forgaffel.

Bremser

Langt de fleste cykler er udstyret med skivebremser og de fleste også med hydrauliske skivebremser. Der sker stor udvikling indenfor skivebremser og de fleste modeller fungerer rigtigt godt. Fordelen ved skivebremser er at fælgen ikke slides som ved fælgbremser og selve bremsens rotor sidder tæt på navet og derfor kommer der sjældent mudder og skidt på bremsen. Det er desuden en fordel at fælgen også godt kan være lidt skæv uden at det giver problemer, som ved V-bremser.
Vedligeholdelse af skivebremser

  • Skivebremser skal ikke vedligeholdes specielt meget, de skal selvfølgelig vaskes og rotoren (skiven) rengøres med isopropyl alkohol, som kan købes i Matas
  • Nogle gange skal bremsen bleedes, altså olien i bremsen skal skiftes fordi der er luft i systemet men der kan sagtens være år imellem.

Hjul

Mange cykler bliver leveret med det man kalder “private label” hjulsæt. Altså fabrikantens eget mærke, så det ikke nødvendigvis er muligt at forholde sig til kvaliteten. Der er også mange cykler, som leveres med Shimano nav. Disse nav er generelt af en god kvalitet.
Vedligeholdelse af hjul
De fleste hjul på færdigbyggede cykler er maskinopspændte og det kan godt medføre at egerne løsner sig efter et stykke tid, så sørg for at få dine hjul spændt op efter de er kørt til.

Pedaler

Der findes et hav af forskellige systemer: Shimano, Look, CrankBrothers, Time og Ritchey… Jeg vil faktisk anbefale Shimano, hvis du ikke har kørt med click-pedaler før.  Du kan få deres billigste model for under 300 kr. og så tage den derfra. Shimano pedaler kan desuden justeres, så de ikke strammer for meget om klampen under skoen og er derfor nemme at komme ud af!

Vedligeholdelse af pedaler

Pedalerne kan smøres med en tør kædeolie på selve pedalens fjeder, så denne ikke ruster fast. Det er også muligt at smøre lejer på visse pedaler, bla. Crank Brothers og her anbefales en vandafvisende fedt.

Inden du bruger cyklen første gang

  • Smør kæden, eller gør det efter første tur – cyklen leveres ikke med smurt kæde, den har kun fået fedt
  • Smør diverse bolte med olie, så disse ikke ruster – gør dette løbende
  • Pump din forgaffel til det tryk som passer til din kropsvægt, så kører gaflen bedre
  • Smør niplerne på hjulene med olie, så er hjulet lettere at rette op og du minimerer risikoen for at de oxiderer
  • Smør dine styrfittings – de fleste cykler leveres ikke med smurte styrfittings fra fabrikken