Justering af bagskifter på 5 minutter

Det kan være en fordel at kunne justere sin bagskifter, da det skal gøres løbende. Det giver dig også muligheden for at kunne skifte kabler selv og derefter selv indstille gearne bagefter.

Værktøj:

Bagskifter

Overblik

På selve bagskifteren er der 4 generelle indstillinger; afstandsskruen, grænserne ( H og L), og kabelspænding.  Når du mestrer dette, så kan du indstille dine gear.

Justering af stilleskrue

Afstandsskruen

Denne skrue justerer afstanden mellem bagskifterens øverste pully hjul og kassetten. Det afviger lidt, hvad de forskellige fabrikanter anbefaler, så jeg vil anbefale en afstand mellem 5-6 mm.
Du skal undersøge afstanden fra det øverste pulleyhjul og kassetten passer ved både kassettens største og mindste tandhjul. Når du drejer skruen mod uret, så bevæger pulleyhjulet sig væk fra kassetten og omvendt når du drejer med uret.

Indstilling af grænser

De to stilleskruer på selve bagskifteren bruges til at indstille grænserne med. Det betyder altså, at bagskifteren ikke bevæger sig ud over kassettens grænser og dermed også sørger for at kæden ikke falder af kassetten. Det kan nemlig godt lade sig gøre at ”tabe” kæden ned mellem kassette og hjulets egere – og det kan ende dyrt!

Grænsen i det lave gear justeres på L-skruen

Den øverste grænse

På bagskifterens skruer står der H (High) og L (Low) – vi kigger først på L som justerer grænsen ved det laveste gear og ind mod selve hjulet.
Sørg for at cyklen står i det laveste gear som vist på billedet og dermed er kæden placeret på kassettens øverste tandhjul. Du skal nu stille på skruen indtil det øverste pulleyhjul og tandhjulet på kassetten flugter. Når du drejer med uret, så bevæger bagskifteren sig ind mod hjulet – omvendt bevæger bagskifteren sig væk fra hjulet når du skruer mod uret.

bagskifter nedre grænse 41

Den nederste grænse

Det er nu H (High) skruen vi fokuserer på. Sørg for at cyklen står i det højeste gear som vist på billedet og kæden er placeret på kassettens nederste tandhjul. Du skal nu stille på skruen indtil det øverste pulleyhjul og tandhjulet på kassetten flugter. Når du drejer med uret, så bevæger bagskifteren sig ind mod hjulet – omvendt bevæger bagskifteren sig væk fra hjulet når du skruer mod uret.

I den perfekte verden…

Så passer dette alt sammen meget fint, men hvis din bagskifter eller dit dropout (geardrop) er en lille smule skævt, så kan du være nødt til at indstille bagskifteren, så den kan bevæge sig en lille smule længere til venstre (mod hjulet) og en lille smule længere mod højre (mod rammen). Så fortvivl ikke og prøv at justere bagskifteren, så den kan bevæge sig en lille smule ud over kassettens grænser.

Kabelspænding justeres

Kabelspænding

Denne spænding justerer du på bagskifterens håndskrue. Når du drejer skruen med uret, så løsnes kablet og bagskifteren bevæger sig mod højre. Når du drejer skruen mod uret, så spændes kablet og bagskifteren bevæger sig mod venstre og ind mod hjulet.
Begynd med cyklen i det højeste gear som udgangspunkt og sørg for at bagskifteren bevæger sig et gear ad gangen når du skifter et gear op på skiftegrebet.
Bagskifteren skal, som hovedregel, flugte med de respektive tandhjul på kassetten, men sørg for at køre gearene igennem og kontroller at det hele passer. Kører din bagskifter stadig lidt trægt eller langsomt, så kan det være en god ide at smøre dine gearkabler.

Kabel på en begskifter strammes

Er kablet for løst

Så skal du løsne bolten på bagskifteren og stramme kablet. Jeg plejer, at skrue stilleskruen held ind, så jeg har masser at “give af” når bolten til kablet er spændt. Kablet holdes fast med hånden og bolten spændes, det er tilstrækkeligt.

Den skæve bagskifter

Skal da bare udskiftes eller…alternativt, så kan du godt justere gearene, så det fungerer godt i de gear du bruger mest og dermed få lidt ekstra levetid ud af din bagskifter.