Der er i mine ører ikke noget værre end når cyklen kommer med en uønsket lyd. Det kan nemlig være svært at høre, om cyklen blot knirker eller om det er et problem som i sidste ende kan være farligt. Jeg tror ikke helt på ”Hvis det knirker, så holder det” – find her en guide til at diagnostisere de fleste knirkelyde….
Det er nogle gange muligt at høre hvor lyden kommer fra og så er det jo nemt at gå lige efter problemet. Knirkelyde kommer ofte fordi cyklen ikke er smurt eller har fået nok fedt i de forskellige samlinger og på cyklens mange bolte.
Nedenfor nævnes nogle af de mest almindelige grunde til at man kan opleve knirkelyde fra sin cykel.

Værktøj
Værktøj:
- Umbrachonøgle str. 4 og 5
- Nøgle til klingebolte
- Fedt
- Olie, universal

Smøring af saddelpind

Smøring af saddelbolt
Sadelpind og sadelbolt
TIP - Marker først din saddelhøjde med et stykke tape eller afmål saddelhøjden, så du kan huske dette mål.
Aluminium:
Løsn sadelpinden og tag den helt op. Giv saddelpinden godt med fedt og smør desuden bolten som sidder på saddelstrammeren.
Carbon:
Det er mit indtryk at carbon ikke knirker så ofte som aluminium. Har du både carbonramme og carbon saddelpind, så gør som beskrevet ovenfor, men brug en fedt specielt til kulfiber på saddelpinden og almindeligt fedt på bolten til saddelspændet.
TIP - Brug en momentnøgle når du spænde en carbon saddelpind, så du ikke overspænder og beskadiger saddelpinden.

Smøring af klingebolte
Klingebolte
Afmonter dine klingebolte og giv dem fedt – klingeboltene er ganske ofte en årsag til knirken
TIP - Kører du med klingebolte af aluminium, så sørg for at spænde dem efter ofte, da aluminium er blødere end stål og derfor kræver lidt ekstra opmærksomhed.
Pedaler
Afmonter dine pedaler og giv dem fedt.
Se hvordan du afmonterer dine pedaler her

Smøring af saddel
Sadel
Prøv evt. først at dryppe sadlens stel der hvor den er monteret på saddelpinden. Påfør olie på alle de bolte sadlen er monteret med. Det er naturligvis optimalt at tage sadlen helt af og give både sadlens stel og alle bolte fedt!

Smøring af forskifter
Forskifter
Dryp forskifterens bevægelige dele med olie og giv også spændbolten en dråbe olie. Dette virker i de fleste tilfælde, men det kan være nødvendigt at afmontere forskifteren og give bolten olie.

Spænding af kranksæt
Kranksæt
Det første du skal gøre er ganske simpelt lige at spænde dit kranksæt efter, da det godt kan knirke når det ikke er spændt tilstrækkeligt.
Krankbox
Det kan godt være boxen der knirker og så skal den enten spændes efter eller afmonteres og have fedt.Se et link til afmontering af krankboxen her
Hele cyklen
Der findes en allround metode, så man meget hurtigt kan gå igennem hele cyklen. Brug din universal olie og gå igang med at smøre alle bolte og samlinger på cyklen. Undgå at der kommer olie på fælgenes bremseflader, bremseklodser og skiver på skivebremserne (mtb).
Relevante links:
Knirkelyde der lader til at komme fra kranken skyldes for det meste løse pedalarme, så det første man gør er at trykke begge pedalarmene ned og mærke om en af dem er løs.
Fed ide med cykeltutor
MVH
Lars
Det kan være en fordel for nogle komponenter som fx saddelpind at bruge fedt med friktionspartikler i. Den slags man bruger til at samle karbondele med. Det har samme virkning med at forebygge knirken og så behøver man ikke spænde tingene så hårdt eller set på en anden måde så hænger tingene bedre sammen.
Hej. Er gået igang med den store operation for at eliminere lyde fra krankboksen. Venste pedalarm gik fint af med en pedalaftrækker. Desværre fik jeg smadret gevindet i højre pedalarm med aftrækkeren og wd40 og hammer har ikke rykket armen en millimeter. Nogle gode råd?
hej
Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg monterer alusadelpind i carbonramme?
Tak
Mvh Finn
Hej Finn,
Du skal være opmærksom på, at du ikke spænder for hårdt og så vil jeg anbefale dig at bruge en fedt til kulfiber der giver mere friktion mellem materialerne.
Her er et eksempel på Motorex Carbongrease:
http://www.motorex.com/index.cfm?oid=1158&lang=en&eintragId=7470&webtoolDbTemp=eintragDetail
Super… tak for tippet! Havde faktisk ikke lige prøvet at det skulle være klingeboltene der var problemet på min cykel. Det vil jeg tjekke. Drøn irriterende at køre med, om end ikke pinligt fra en tidligere cykelrytter 😀